با تغيير نام يك پديده ماهيت آن تغيير نمي كند // نگاهي به ورك شاپ هاي جشنواره بين المللي فيلم رشد

با تغير نام يك پديده ماهيت آن تغيير نمي كند

نگاهي به ورك شاپ هاي چهلمين جشنواره بين الملي فيلم رشد

 

     1 هر ساله به مناسبت هاي  گوناگون، مخصوصا در كنار جشنواره هاي ريز و درشت، كارگاه هايي به نام ورك شاپ برگزار مي شوند، كه مانند بسياري از پديده هاي ديگري كه در دست ما گرفتار شده اند فقط نام آن پديده را با خود يدك مي كشند. در اين ياداشت با نگاهي به ورك شاپ هاي جشنواره بين المللي فيلم هاي آموزشي رشد شكل اجرا و محتواي آن را با يكديگر بررسي مي كنيم.

     2 در فارسي براي واژه انگليسي «‌ workshop » كارگاه آموزشي پيشنهاد شده است. لغت دقيق براي كارگاه آموزشي « Training Workshop » است، چون « Workshop » در حالت كلي به معناي كارگاه است.

     3 در مقابل روشهاي سنتي كه آموزش را به صورت انتقال دانش، پيام يا اطلاعات مي دانند و معمولا يك نفر به صورت متكلم وحده و غير تعاملي اطلاعات خود را بيان مي كند يا به نمايش درمي آورد و يا به صورت فيلم ارائه مي دهد، در روشهاي كار كارگاهي و كارهاي گروهي سعي در ايجاد يادگيري از طريق تعامل گروه با يكديگر است و نقش معلم، استاد يا برگزاركننده كارگاه آموزشي در حد راهنما كاهش پيدا مي كند. به دليل اينكه در روشهاي انتقال اطلاعات يادگيري موثر و عميقي بوجود نمي آيد و در صورت ايجاد يادگيري، بيشتر يادگيري در سطح دانش خواهد بود و حيطه هاي ديگر يادگيري مخصوصا مهارت هايي كه در حيطه هاي روان حركتي قرار دارند مورد غفلت قرار خواهند گرفت و يا كمتر به دست خواهند آمد.

     4 با توجه به مواردي كه طرح شد فيلمهايي كه به نام ورك شاپ هر ساله توسط جشنواره بين المللي فیلم رشد تهيه مي شود و در رسانه ها و نشريات روزانه جشنواره به عنوان ورك شاپ معرفي مي شوند، ورك شاپ نيست و در حقيقت نوعي از مصاحبه است كه در بيشتر زمان اين كارگاه ها و به تبع آن فيلم هاي تهيه شده از آن، مدعوين در حال صحبت كردن و يا به قول خودشان در حال انتقال اطلاعات هستند در حالي كه ورك شاپ ها به عنوان روش كار كارگاهي سعي دارند به جاي انتقال اطلاعات كار گروهي و تعاملي را به اجرا بگذارند.

    5 اجراي اين كارگاه ها به اين شكل، علاوه بر ضعف كميته هاي علمي كه هر ساله برگزاري ورك شاپ ها را به عهده دارند و متاسفانه به دليل عدم حضور تكنولوژيست آموزشي و يا كارشناس آموزشي متبحر به اين شكل اجرا مي شوند، ضعف و يا عدم آشنايي مدعوين با ماهيت و چگونگي اجرا اين روش ها نيز عملا ورك شاپ ها را به صورت مصاحبه هاي معمولي تلويزيوني در مي آورد.

     ۶ در مورد محتوا، موضوعات و مسائلي كه در اين كارگاه ها و فيلم ها بحث مي شود نيز متاسفانه به جاي بحث از فيلم هاي آموزشي در بستر تكنولوژي آموزشي، آنها را در بستر سينما و تاريخ سينما تجزيه و تحليل مي كنند و همچنين اگر تصميم داشته باشند وارد بحث علمي شوند، هنوز فيلم هاي آموزشي را در حد انتقال پيام يا دانش مي دانند، راهي كه معمولا توسط روشهاي سنتي و آموزش معلم و شاگردي نيز انجام مي شود.

    ۷ اما واگر فيلم هاي ورك شاپ جشنواره چهلم را به همين شكل بپذيريم، در اين ميان بحث هاي آقاي دكتر اماني به مباحث فيلم آموزشي نزديكتر و با مباحث آموزشي ارتباط بيشتري دارد و تعاريف نسبتا مناسب تري ارائه مي دهند و از ميان مدعوين خارجي نيز صحبت هاي آقاي پل اشتون «Paul Ashton»  از كشور انگلستان كه توسط فيلم هاي كوتاه يك يا چند دقيقه اي تلاش در ايجاد سوال و انگيزه در بين مخاطبان و دانش آموزان را دارند بستر مناسب تري از استفاده از فيلم آموزشي را نشان مي دهد.

                                                                                                   نگارش: احسان صباغی

*****************************

مسئول کمیته علمی: سید امیر هاشمی

کمیته علمی: مهدی مختاری، زهره امینیان

مجریان: رویا حسینی، مهدی آقا بیگی، وحید گلستان

کارگردان فنی: هوشنگ ارشادی

مجری طرح: یدالله کریمی

تهیه کننده: دفتر تامین رسانه های آموزشی ( دفتر تکنولوژی آموزشی )

========================================

 

مطالب مرتبط:

- سينما نان دارد... ياد گيري نان ندارد (بحثي در باره فيلم هاي آموزشي از منظر تكنولوژي آموزشي)

- چینش لنگ حمامی یا چگونه یاد گرفتم مخاطب را مورد هجوم قرار دهم

- تأثير فيلم آموزشي مفاهيم علوم ابتدايي سال پنجم بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (پژوهش)

مطالب دیگر:

- چگونگی تکثیر یک کتک زن

- من زنده ام فقط کفشهایم را برده اند ( فیلمنامه کوتاه )

- گلوله های حقیقی ( داستان کوتاه ) 

 

تكنسين هواپيما 3

تصويري از فيلم « تکنسین هواپیما »

بدون عنوان // تکنسین هواپیما 2

تصویری از فیلم  « تکنسن هواپیما »