چينش لنگ حمامي يا چگونه ياد گرفتم مخاطب را مورد هجوم قرار دهم
چينش لنگ حمامي
يا چگونه ياد گرفتم مخاطب را مورد هجوم قرار دهم

تركيب بندي در هنرهاي تجسمي و فرم بصري حاصل از آن معمولا با توجه به نوع موضوع انتخاب و اجراء مي شود. استحكام تركيب بندي، چه از فرم هندسه طلايي پيروي كند، چه فرمي غير هندسي داشته باشد يكي از فاكتورهاي مهم تركيب بندي است.
در اين ماه جشنواره اي بين المللي در سطح شهر تهران بر گزار شد. موضوع اين ياداشت و مقدمه بالا به گونه اي در ارتباط با نحوه چينش پوسترهاي اين جشنواره در محل ستاد جشنواره و نوع تبليغ حاصل از آن است.
ورودي اين ستاد كه يك راهرو طولاني است به پلكاني منتهي مي شود كه بعد از اين پلكان در طبقه اول، ستاد جشنواره قرار دارد. هنگام ورود به اين ساختمان پوسترهاي جشنواره در فاصله هاي نزديك به يكديگر به ديوار و در سطحي پايين تر از نقطه ديد يك انسان معمولي نصب شده اند. اين چينش نزديك به هم در راهروي طويل ساختمان ورودي ادامه پيدا كرده تا به پلكان ورودي طبقه اول مي رسد و ديوار توالتي كه در پاگرد پلكان مسير نيز وجود دارد را بي نصيب نمي گذارد و نصب پوسترها بعد از پلكان تا انتهاي راهرو طبفه اول ادامه پيدا مي كند.
كساني كه سن و سالشان زياد است و حمام هاي عمومي سابق را به ياد دارند اگر از اين حمام ها استفاده كرده باشند شاهد بوده اند كه لنگ هاي حمام بعد از استفاده توسط مشتري ها، شسته مي شدند و روي ديوارها و راهروها به دنبال يكديگر نصب مي شدند تا خشك شوند و سپس در اختيار مشتري هاي بعدي قرار گيرند.
تركيب بندي و چينش پوسترهاي اين جشنواره در راهروها و ساختمان جشنواره بلافاصله وضعيتي مشابه چينش لنگ هاي حمام هاي عمومي را تداعي مي كند.
مسئله ديگري كه به نظر مي رسد در انتخاب تعداد زياد اين پوسترها و طريقه نصب آنها مد نظر بوده تبليغ براي جشنواره و به نوعي ارتباط با مخاطب بوده است، اما به نظر مي رسد همانگونه كه در باره تركيب بندي هم نوشتم، فرم و اجرا خارج از نوع انديشه ارتباطي و تبليغاتي مبلغ نيست. اين نوع تبليغ و تركيب بندي، بيشتر يك نوع تركيب بندي " اقتدار طلب و مستبد " است كه با هجوم اطلاعات مشابه در طول يك مسير، دوره، سطح و يا زمان سعي دارد مخاطب را تحت تاثير قرار دهد و در نتيجه براي مخاطب هيچگونه حق انتخابي در نظر نمي گيرد. اين نوع تركيب بندي تبليغاتي و اطلاع رساني حاصل عدم اعتماد به نفس و عدم اطمينان به عناصر ارايه شده اطلاعاتي است كه با هجوم بي امان سعي در القاء انديشه خود دارد.
=========================================
مطلب مرتبط:
بحثي در باره فيلم هاي آموزشی از منظر تكنولوژی آموزشی ( سینما نان دارد ... یادگیری نان ندارد )
اهل كاشانم